RSS

Un experiment (fără FB) şi activismul civic în social-media

13 Feb

De ceva vreme îmi doream să renunţ la a mai folosi reţelele sociale Facebook şi Twitter. Am aproape 4 zile de când nu le mai utilizez. Nu mi s-a întâmplat nimic. Nu sunt foarte curios să aflu ce mai e nou pe social-media, nu consider că pierd contactul cu realitatea, într-un cuvânt e foarte bine. Am decis să încep experimentul cu un număr de 7 zile fără social-media (e adevărat, la mijloc este şi un pariu cu miză mare). Chiar astăzi citesc în presă că se răspândeşte o malarie-boală-virus (nu se ştie exact) pe FB. Ce bine că nu sunt pe acolo! Glumesc. Dar nu este o glumă să ne dăm seamă cam până unde este cu adevărat o reţea de socializare FB-ul şi până unde este manipulare şi dependenţă. Pe viitor intenţionez (dacă rămân sănătos după experimentul meu) să cresc numărul de zile în care să nu vizitez reţelele sociale.

Activismul civic în social-media

Social media can’t provide what social change has always required.

Pot conduce reţelele de social-media, sau pot ele construi un activism civic cu privire la anumite probleme sociale? Ei bine se pare că nu. Ultimul exemplu a fost aşa numitul protest Anti-ACTA în România şi ţările din Europa. Dar mă voi referi strict la România. La Iaşi pe FB şi-au anunţat prezenţa în jur de 10.000 de persoane. Au fost doar câteva zeci. În celelalte oraşe situaţia nu a fost mai diferită. Unde se mai găseşte utilitatea implicării? Unde se construiesc mişcările sociale? Nu pe FB sau TW. În ultima perioadă am tot scris şi criticat impactul reţelelor sociale în societate şi în modul de a privi relaţiile interumane. Malcolm Gladwell are un articol mai mult decât eficient în care explică contradicţia dintre adevărata mişcare socială şi falsa mişcare socială creată pe FB de exemplu.  “Small Change – Why the revolution will not be tweeted” este titlul articolului apărut în The New Yorker în 2010.  El pune problema în felul următor: care este rolul social-media în mişcările sociale? Nu joacă un rol important pentru că nu implică un sacrificiu din partea celor care protestează. Ei nu participă direct la crearea unei mişcări sociale. A da “like” sau “accept” pentru un eveniment nu este de ajuns. Mai mult, social-media nu este capabilă să dezvolte un activism coerent în privinţa unor probleme. Este doar un fals angajament şi iluzoriu al celor care se declară participanţi la o mişcare virtuală. Al treilea aspect este că social-media creează legături slabe între potenţialii protestatari. Ei nu comunică, nu se cunosc, nu se ştie dacă împărtăşesc aceleaşi valori, sentimente şi nu sunt convinşi că va exista o rezolvare a problemei pentru care protestează, pentru că nu cred cu adevărat în ceea ce fac. Legătura nu s-a creat pe încredere, coerenţă, sentimente şi emoţii. E vorba doar de un contact virtual care se epuizează la primul plictis. 

Mai important, social-media nu creează ierarhii sau forme de leadership. Nimeni nu ştie cine conduce, de ce, cine reprezintă pe cine etc. Relaţiile între persoane sunt create artificial de butoanele calculatoarelor. E adevărat, este şi aceasta un protest să faci parte şi să susţii o ”cauză” pe net. Dar nu e de ajuns şi este nesemnificativ. Nu pot să îmi dau seama dacă în alte ţări conexiunile între persoane sunt mai apropiate decât cele create pe internet. Fie au grupuri bine organizate cu lideri, fie pur şi simplu sunt mai activi social. Aici în Konstanz nu a fost o mare agitaţie. Oraşul este mic, totul a fost anunţat pe internet. Singura diferenţă este că presa din câte îmi aduc aminte şi alte persoane importante au luat parte la eveniment.

La fel s-a întâmplat cu protestele împotriva politicienilor. Traian Băsescu avea la un moment dat mai mulţi susţinători (“like-uri”) pe FB decât cei care protestau împotriva lui şi a guvernului. “Facebook activism succeeds not by motivating people to make a real sacrifice but by motivating them to do things that people do when they are not motivated enough to make a real sacrifice.” Foarte simplu! Ştii ce este ACTA? ai citit documentul? (nici eu nu am găsit forma finală a Tratatului ca să pot comenta îndeajuns de mult). Crezi în ceea ce pretinzi că vrei să schimbi? Dacă nu, atunci nu se validează nimic. Să nu se creadă că sunt un adept al protestului fizic. Nicidecum. Sunt adeptul dialogului şi al bunului mod de a înţelege o problemă. Doar în cazuri extreme intervine forma finală, cea a protestului.

În concluzie, social-media rar poate crea o coerenţă în activismul publicului pentru rezolvarea unor probleme. Legăturile nu se fac virtual, dialogul nu se poartă prin simplul “like” sau acceptarea unei “cauze”, ci implică mai mult decât atât: soluţii, sacrificiu, lideri etc. etc.

Anunțuri
 
2 comentarii

Scris de pe 02/13/2012 în Social Media

 

Etichete: , , , , , ,

2 răspunsuri la „Un experiment (fără FB) şi activismul civic în social-media

  1. Iulian Boia

    02/18/2012 at 12:46 PM

    Salut Dragos!
    Interesant experimentul tau! Eu cred ca nu trebuie sa uitam ca totusi retelele sociale online sunt niste unelte si trebuie folosite ca atare. Pot fi foarte bine folosite pentru a mobiliza oamenii si in viata reala, insa mobilul trebuie sa fie suficient de puternic – vezi protestele din lumea araba unde FB si Twiter chiar au ajutat 🙂

     
    • Dragoș Preutescu

      02/19/2012 at 7:43 AM

      Salutare Iulian!

      Nu te contrazic. Cu siguranţă au utilitatea lor. Însă în ultima perioada am studiat în detaliu problema reţelelor sociale. Chiar ieri am citit un articol ştiinţific care făcea o comparaţie între lucrările lui Harold Lasswell despre „science of comunication” şi cum a evoluat în urma apariţiilor media FB, TW etc. Cât priveşte Revoluţia Arabă, sau „Revoluţia Twitter” din Rep. Moldova sunt argumente împotriva a ceea ce se spune că ar fi fost. Îţi dau un exemplu. Cum se mai face revoluţie pe internet dacă instituţiile statului decid să oprească accesul la internet a cetăţenilor (e.g. Siria, China, Iran)? Au un efect reţelele sociale, dar până la un anumit punct şi cu o anumită doză de noroc.

       

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: